STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
we Włocławskim Klubie Karate Kyokushin
Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) Prezes Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich”, których podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczęszczającym do Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin dbałość o ich dobro, uwzględnienie ich potrzeb oraz podejmowanie działań w ich interesie.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Mając na względzie dobro małoletnich, Włocławski Klub Karate Kyokushin opracował, przyjął i wdrożył „Standardy Ochrony Małoletnich”, które określają w szczególności:
- zasady zapewniające bezpieczne i właściwe relacje między małoletnim a personelem Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin;
- zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także plan pomocy małoletniemu po ujawnieniu krzywdzenia;
- procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego;
- zasady przeglądu i aktualizacji Standardów;
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin do stosowania Standardów, zasady przygotowania personelu i sposób dokumentowania tej czynności;
- zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
- osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia oraz sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
- wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
- zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
- procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
- zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
- Celem niniejszego dokumentu jest wskazanie wszystkim osobom zaangażowanym w pracę na rzecz Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin procedur i zasad podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia, krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnich oraz przedstawienie wskazówek, dobrych praktyk, procedur dotyczących ochrony małoletnich przed wszelkimi formami przemocy.
- Personel Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich, monitoruje sytuację i dobrostan małoletnich, a także stosuje zasady określone w niniejszych Standardach. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, personel podejmuje rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat oferty wsparcia oraz motywując do szukania pomocy.
- Ze Standardami zaznajamiany jest cały personel Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin, a także małoletni i ich rodzice.
- Standardy są przeznaczone do stosowania w działaniach Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin i obejmują wszystkich, którzy stanowią społeczność Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin, w szczególności personel: nauczycieli, trenerów, wolontariuszy, praktykantów i stażystów zgodnie z zakresem ich odpowiedzialności.
- Standardy uwzględniają sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Ilekroć w Standardach Ochrony Małoletnich jest mowa o:
- Standardach – należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich we Włocławskim Klubie Karate Kyokushin;
- WKKK– należy przez to rozumieć Włocławski Klub Karate Kyokushin
- Prezesie – należy przez to rozumieć Prezesa Stowarzyszenia Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin;
- Małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 lat, z zachowaniem obowiązujących przepisów;
- Personelu – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione we Włocławskim Klubie Karate Kyokushin, nauczycieli, trenerów, wolontariuszy, praktykantów, stażystów oraz osoby, z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne;
- Rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także opiekunów prawnych ucznia oraz osoby uprawnione do reprezentacji małoletniego;
- Uczniu – należy przez to rozumieć ucznia Włocławskiego Klubu Karate Kyokushin oraz uczestnika zajęć prowadzonych przez WKKK;
- Małoletnim niepełnosprawnym oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć małoletniego, który potrzebuje szczególnego rozpoznania i zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wynikających w szczególności z uzdolnień, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, zaburzeń, sytuacji kryzysowych;
- Krzywdzeniu – należy przez to rozumieć wszelkie zamierzone lub niezamierzone działania lub zaniechania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości oraz wszelkie rezultaty takiego zachowania, które naruszają równe prawa i swobody małoletniego lub zakłócają ich optymalny rozwój. Do form krzywdzenia należy zaliczyć w szczególności przemoc fizyczną, przemoc psychiczną, wykorzystywanie seksualne, zaniedbywanie małoletniego, cyberprzemoc.
- Zważywszy, że okoliczności krzywdzenia małoletnich może być wiele, członkowie personelu, w ramach właściwych im ról i kompetencji, zobowiązują się do opieki nad małoletnimi, rozumianej jako troska o ich godność, dobro fizyczne, psychiczne i duchowe, a także do promowania dobra małoletnich, w szczególności przez ochronę przed wszelkimi formami krzywdzenia.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy.
KONTROLA PRACOWNIKÓW PRZED DOPUSZCZENIEM DO PRACY Z MAŁOLETNIMI
- Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a WKKK dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunku do wartości podzielanych przez WKKK, w szczególności ochrony praw małoletnich i szacunek do ich godności.
- WKKK dba, aby wszystkie osoby stanowiące jej personel, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z małoletnimi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia.
- W każdym przypadku WKKK musi posiadać dane pozwalające na zidentyfikowanie osoby wchodzącej w skład personelu, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj.: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, dane kontaktowe.
- Zgodnie z art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, WKKK uzyskuje informacje, czy dane kandydata są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie kandydata w Rejestrze dokumentuje się wydrukiem informacji wygenerowanej z Rejestru. Figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
- Kandydat przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi, ma obowiązek przedłożyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Kandydat składa oświadczenia o posiadaniu przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych, o niekaralności oraz o toczących się przeciwko niemu postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
- Kandydat posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada:
- informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
- oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa (załącznik nr 2 do niniejszych Standardów), oraz jednocześnie przedkłada informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
- jeżeli prawo państwa, o którym mowa w pkt. 1-2, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa;
- w przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w pkt. 1-3, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, kandydat składa oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Oświadczenia, o których mowa w ust. 7 pkt. 2 i 4, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Oświadczenia, wydruki z Rejestrów i zaświadczenia określone w ust. 4-8 dołączane są do akt osobowych kandydata.
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI A PERSONELEM ORAZ ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE
- Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem jest działanie dla dobra małoletniego, z poszanowaniem jego godności, przy uwzględnieniu jego potrzeb i emocji oraz w jego najlepszym interesie.
- Personel WKKK działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich uprawnień i kompetencji.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują każdego członka personelu i obejmują w szczególności:
- utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych;
- zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, zrozumienie przeżywanych przez nich uczuć i emocji, okazywanie zainteresowania, wsparcia i gotowości do rozmowy;
- niepozostawianie uczniom nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic postępowania i oczekiwań wraz z konsekwencjami za ich nieprzestrzeganie;
- reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do uczniów niepełnosprawnych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- uwzględnianie potrzeb uczniów oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych, w tym dostosowanie metod i form pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów niepełnosprawnych i zdolnych;
- równe traktowanie uczniów, w szczególności bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd;
- fizyczny kontakt z uczniami możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby uczniów w danym momencie, z uwzględnieniem ich wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego;
- ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec uczniów, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane;
- udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego;
- panowanie członków personelu nad własnymi emocjami;
- wykazywanie szczególnej ostrożności wobec małoletniego ucznia, który doświadczył nadużycia i krzywdzenia w jakiejkolwiek formie, przede wszystkim krzywdzenia seksualnego, fizycznego, zaniedbania;
- w przypadku ewentualnych czynności pielęgnacyjnych lub higienicznych wobec małoletniego ucznia – wyłącznie niezbędny kontakt fizyczny, a w miarę możliwości zapewnienie asystowania przez innego członka personelu;
- kontakt z uczniami odbywający się wyłącznie w godzinach pracy członka personelu i dotyczący celów edukacyjnych, sportowych lub opiekuńczo-wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczniami poza godzinami pracy, poinformowanie o tym Prezesa i uzyskanie zgody rodziców małoletniego ucznia.
- W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
- stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby), zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
- podnoszenie głosu, krzyczenie na ucznia, wywoływanie u niego lęku i podejmowanie wszelkich innych zachowań o charakterze przemocowym;
- ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
- zachowywanie się w obecności ucznia w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
- nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów lub gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
- faworyzowanie ucznia;
- utrwalanie wizerunku ucznia (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych członka personelu, w sposób niezgodny z przyjętymi Standardami;
- proponowanie uczniowi alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniem lub w jego obecności;
- zapraszanie ucznia do swojego miejsca zamieszkania.
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI
- Relacje między małoletnimi opierają się na działaniu z szacunkiem, przy poszanowaniu godności i potrzeb małoletnich.
- Standardem jest tworzenie w WKKK atmosfery wzajemnej tolerancji, pomocy i poczucia odpowiedzialności za własne zachowanie.
- Małoletni angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z małoletnimi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Do zachowań niedozwolonych należy w szczególności:
- stosowanie przemocy lub agresji wobec jakiegokolwiek małoletniego, w jakiejkolwiek formie;
- używanie wulgarnego lub obraźliwego języka, wulgarnych gestów, żartów;
- upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych małoletnich;
- kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
- stosowanie zastraszania i gróźb;
- utrwalanie wizerunku innych małoletnich poprzez nagrywanie i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
- udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych lub ich używanie.
- Członek personelu, będący świadkiem niedozwolonego zachowania małoletniego, jest zobowiązany do:
- natychmiastowej reakcji na zaistniałą sytuację;
- odizolowania małoletniego od reszty grupy;
- w razie potrzeby wezwania pomocy (np. innego członka personelu);
- udzielenia pomocy małoletniemu doznającemu agresji lub innych niedozwolonych zachowań oraz zabezpieczenia pozostałych małoletnich.
- Członek personelu stara się ustalić przyczynę zachowań niedozwolonych i w tym celu przeprowadza rozmowę ze stronami konfliktu, uświadamiając im niewłaściwe zachowanie. W razie potrzeby informuje także rodziców małoletnich o wystąpieniu takiej sytuacji.
- Jeśli zachowanie małoletniego nie ulega poprawie, członek personelu informuje o tym fakcie rodzica małoletniego oraz przeprowadza z nim rozmowę i stosuje procedury interwencyjne określone w niniejszych Standardach.
ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO
- Personel WKKK zwraca szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o możliwości krzywdzenia, szczególnie o możliwości popełnienia przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego. Personel powinien zwrócić uwagę między innymi na:
- widoczne u małoletniego obrażenia ciała, których pochodzenie trudno wyjaśnić;
- niewiarygodne, niespójne lub niemożliwe wyjaśnienia podawane przez małoletniego;
- nadmierne zakrywanie ciała przez małoletniego, nieadekwatne do sytuacji, warunków itp.;
- strach lub inne nietypowe zachowania małoletniego, gdy w pobliżu jest osoba dorosła;
- strach przed rodzicem lub przed powrotem do domu;
- wycofanie, bierność, uległość małoletniego;
- powtarzające się dolegliwości, takie jak bóle głowy, brzucha, mdłości itp.;
- nagłą zmianę zachowania małoletniego.
- W przypadku podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (której wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Standardów) i przekazania uzyskanej informacji Prezesowi.
- W przypadku zgłoszenia przez małoletniego sytuacji krzywdzenia, członek personelu powinien wysłuchać małoletniego, pozwalając mu na swobodną wypowiedź, okazać mu niezbędne wsparcie i współczucie, nie zadawać pytań sugerujących odpowiedź, a także zapewnić małoletniego o chęci pomocy oraz poinformować go o dalszych podejmowanych krokach. Z przebiegu rozmowy powinna zostać sporządzona notatka, podpisana przez członka personelu, który uzyskał informację o przypadku krzywdzenia.
- Rozmowa ma na celu ustalenie podstawowych faktów i uzyskanie informacji (przede wszystkim o miejscu i czasie zdarzenia, opisie, obecności członków środowiska domowego/szkolnego, świadkach, częstotliwości), a także wsparcie emocjonalne małoletniego. Rozmowa odbywa się w odpowiednich warunkach, zapewniających komfort, swobodę i bezpieczeństwo małoletniemu, przy poszanowaniu jego osoby.
- Osoba przeprowadzająca rozmowę koncentruje się na kontakcie z małoletnim, jest uważna na pozawerbalne przejawy uczuć (m.in. skrępowanie, wstyd, strach, przerażenie) i pomaga małoletniemu w poradzeniu sobie z nimi. Zapewnia także małoletniego o słuszności ujawnienia faktu krzywdzenia.
- Prezes wzywa rodziców małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu.
- Prezes powinien sporządzić opis sytuacji małoletniego, na podstawie rozmów z nim, członkami personelu i rodzicami, oraz plan pomocy, zawierający wskazania dotyczące podjęcia przez WKKK działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, wsparcia, jakie WKKK zaoferuje małoletniemu oraz – gdy istnieje taka potrzeba – skierowania małoletniego do specjalistycznej placówki pomocy dziecku.
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Prezes powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: kierownictwo WKKK oraz inni członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu małoletniego lub o małoletnim. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy, określony w ust. 7.
- W przypadku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia przez rodziców małoletniego, powołanie zespołu interwencyjnego jest obligatoryjne. Zespół wzywa rodziców małoletniego na spotkanie wyjaśniające, z którego sporządza się protokół.
- Plan pomocy jest przedstawiany rodzicom małoletniego z zaleceniem współpracy przy jego realizacji. Plan pomocy uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować rodziców małoletniego na piśmie.
- W przypadku braku potwierdzenia krzywdzenia małoletniego, fakt ten stwierdza się w notatce służbowej. Zaleca się wówczas dalszą obserwację małoletniego.
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę interwencji załącza się do akt ucznia.
- Informacje o ujawnionych lub zgłoszonych incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru małoletniego odnotowuje się w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletnich (załącznik nr 5 do niniejszych Standardów) i przechowuje się wraz z zebraną dokumentacją w odrębnych zbiorach danych, niedostępnych dla osób nieupoważnionych. W zależności od rodzaju incydentu dokumenty przechowuje się w teczce małoletniego lub aktach osobowych członka personelu.
- Wszyscy członkowie personelu i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- Prezes informuje rodziców małoletniego o obowiązku WKKK zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej placówki (prokuratura, policja, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej i in.), w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji. Po poinformowaniu rodziców małoletniego Prezes składa odpowiednie zawiadomienie dotyczące krzywdzenia, w tym w razie potrzeby zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub zawiadomienie sądu opiekuńczego.
OCHRONA WIZERUNKU DZIECKA
- Włocławski Klub Karate Kyokushin zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, mając na względzie ochronę wizerunku małoletniego i prawo do prywatności.
- Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku małoletniego stanowią załącznik nr 6 do niniejszych Standardów.
- Personelowi WKKK nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (w szczególności fotografowania, filmowania, nagrywania głosu) na terenie WKKK bez pisemnej zgody rodzica. W celu uzyskania zgody, personel WKKK może skontaktować się z rodzicem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica małoletniego, bez wiedzy i zgody tego rodzica.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica na utrwalanie wizerunku nie jest wymagana.
- Upublicznianie przez członka personelu WKKK wizerunku małoletniego, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (m.in. fotografia, nagranie) wymaga pisemnej zgody rodzica.
- WDROŻENIE I ZAZNAJOMIENIE ZE STANDARDAMI
- Odpowiedzialnym za przygotowanie personelu do wdrożenia i stosowania Standardów jest Prezes. W tym celu Prezes lub upoważniona przez niego osoba przeprowadza corocznie szkolenie dla członków personelu, ze szczególnym uwzględnieniem rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich, procedury reagowania i podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia, a także odpowiedzialności prawnej członków personelu. Członkowie personelu potwierdzają udział w szkoleniu przez podpisanie listy obecności.
- Każdy członek personelu zapoznaje się ze Standardami i zobowiązany jest do ich przestrzegania. Treść Standardów jest udostępniana członkom personelu przez Prezesa niezwłocznie po ich wejściu w życie. Zaznajomienie się ze Standardami członek personelu potwierdza przez podpisanie oświadczenia, stanowiącego załącznik nr 7 do niniejszych Standardów.
- Nowozatrudnieni członkowie personelu zaznajamiają się ze Standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie składają oświadczenie, o którym mowa w ust. 2.
- Rodzice małoletnich są informowani o zamieszczeniu niniejszych Standardów na stronie internetowej WKKK oraz wywieszeniu w lokalu WKKK są obowiązani do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania. Na ich prośbę Standardy są udostępniane w formie papierowej.
- Małoletni są informowani o zamieszczeniu niniejszych Standardów na stronie internetowej WKKK oraz wywieszeniu w lokalu WKKK wersji skróconej, która zawiera informacje istotne dla małoletnich.
- Nad dopełnieniem powyższych obowiązków dotyczących przygotowania personelu oraz względem rodziców i małoletnich czuwa Prezes.
MONITOROWANIE STOSOWANIA STANDARDÓW
- Prezes wyznacza ________________________________________ jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na naruszenia Standardów oraz prowadzenie rejestru zgłoszeń.
- Osoba, o której mowa w ust. 1 przeprowadza raz w roku ankietę monitorującą realizację Standardów wśród personelu WKKK. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 8 do niniejszych Standardów.
- Osoba, o której mowa w ust. 1 opracowuje ankiety wypełnione przez członków personelu WKKK, a następnie sporządza raport dotyczący poziomu realizacji Standardów oraz przekazuje go Prezesowi.
- Prezes wprowadza do Standardów konieczne zmiany oraz ogłasza nowe brzmienie Standardów personelowi, małoletnim oraz ich rodzicom.
- Nadzór nad przeglądem i aktualizacją Standardów sprawuje Prezes.
- Wpis do ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniego powoduje konieczność przeglądu i ewentualnej aktualizacji Standardów.
- Prezes co najmniej raz na 2 lata dokonuje oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. W razie potrzeby dokonuje się aktualizacji Standardów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są sporządzane w formie pisemnej.
- Przy dokonywaniu oceny Standardów należy uwzględnić sugestie, wnioski i stanowiska członków personelu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ________________ .
- Ogłoszenie Standardów następuje w formie zarządzenia Prezesa.
- Standardy zostają udostępnione na stronie internetowej WKKK oraz wywieszone w widocznym miejscu w lokalu WKKK, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich, zawierającej istotne dla małoletnich informacje.